Har du et ønske om at være mere nærværende i dit liv?

Et ønske om at være mere nærværende i samværet med børnene, manden, konen, kæresten, på arbejdet med kollegerne og i kontakten med klienterne, borgerne, kunderne, medarbejderne, de studerende, eleverne, patienterne eller hvad betegnelsen er for de mennesker, du møder i dit private og professionelle liv?

Har du et ønske om at være i en bedre og mere nærværende kontakt med dig selv?
Og vil du gerne opleve livet lidt mere fra indersiden, lidt mere intenst. Få øje på – og nyde de gode stunder – bare lidt mere..
At leve livet mere fuldt og helt.

Mangler du redskaber til nærvær…
Og mangler du – ligesom mange af de mennesker jeg møder – nogle redskaber, teknikker, en vej, en måde – som kan hjælpe dig til at være mere nærværende. For hvordan gør man egentlig? Hvordan bliver man nærværende?

At blive mødt – og være i en nærværende kontakt med et andet menneske, har stor værdi for os og for de mennesker vi møder. Både i vores private og professionelle liv.

Derfor vil jeg gennem den næste stykke tid – her på bloggen – skrive om:  nærvær – og hvordan vi bliver nærværende.

Du vil kunne læse om:

  • måder, veje, teknikker, øvelser, meditationer osv. hvorigennem du kommer i kontakt med din evne til nærvær
  • hvordan du helt konkret gør – hvordan du bliver nærværende.
  • konkrete situationer i hverdagen, tidspunkter osv. og hvordan du der bliver nærværende.
  • hvordan du bevarer nærværet og overblikket i udfordrende situationer
  • de effektive teknikker fra mindfulness og nærværstræning, som du kan anvende til at blive nærværende.

Det første skridt – den første vej til nærvær…
Kroppen er indgang til at blive nærværende.
Det betyder, at du ved bringe opmærksomheden til de fornemmelser, der er – og opstår i kroppen LIGE NU, kommer i kontakt med det, som finder sted her og nu. – At du har taget det første skridt til at være nærværende.

Øvelse: at komme til stede, hvor du fysisk befinder dig
Mens du sidder og læser dette, kan du bringe opmærksomhed mod føddernes kontakt med underlaget eller mod skosålerne. Mærk fornemmelsen af hælene, forfoden, tæerne.

Du kan også bringe opmærksomhed mod ballernes kontakt med stolesædet. Og mærke de fornemmelser, der opstår i kontakten med stolesædet.

Når du sidder til møder, ved computeren, ved aftensmaden – eller oplever, at du er optaget af myldrende tanker, planlægning osv. – kan du bringe opmærksomhed til føddernes kontakt med underlaget og ballernes kontakt med stolesædet. Det er en måde at bringe dig tilbage til det, der er her og nu. Og herfra kan du være i en mere nærværende kontakt med både dig selv og med andre.

God fornøjelse.

morgenfrue

Du kan læse mere om Mindfulness her

Du kan læse mere om mindfulness og nærværstræning her.

Share This